Ove se godine obilježava 30 godina jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 u Europskoj uniji
Vijeće Europskih zajednica je 29. srpnja 1991. godine donijelo Odluku o ustanovljenju jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 (Council Decision 91/396/EEC), koji sve hitne službe integrira u jedinstveni sustav pružanja pomoći građanima. Predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe su 11. veljače 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju kojom je 11. veljače (11.2.) ustanovljen kao Dan europskog broja 112. Besplatnim pozivom na broj 112 u bilo kojoj državi članici Europske unije možete zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe).
Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine. Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite i neprekidno (365/24/7) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Sustav 112 u RH čini dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.
Od uspostave broja 112 u Republici Hrvatskoj 2005. do kraja 2020. na broj 112 zaprimljeno je nešto više od 30.000.000 poziva. Od navedenog broja poziva njih nešto više od 13.800.000 ili 46% bilo je namjenskih poziva na broj 112, poziva temeljem kojih su zatražene intervencije hitnih i drugih nadležnih službi te potencijalno operativnih snaga sustava civilne zaštite. Analizom strukture poziva vidljivo je značajno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. Naime, promatrajući razdoblje prvih pet godina (2005. - 2009.) od uvođenja broja 112 u Republici Hrvatskoj vidljivo je kako je u ukupnom broju poziva njih 77% predstavljalo nenamjenske odnosno zlonamjerne pozive, a što je u značajnoj mjeri otežavalo rad sustava 112.
Za razliku od navedenog razdoblja, tijekom 2020. broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva u strukturi ukupnog broja poziva na broj 112 pao je ispod 22%.
U 2020. godini centri 112 su zaprimili ukupno 1.572.032 poziva od kojih je 1.233.218 bilo namjenskih. Zahvaljujući brojnim kampanjama promidžbe broja 112 kao i provedbi Nacionalnog programa edukacije djece u području zaštite i spašavanja u dječjim vrtićima i osnovnim školama znatno je smanjen broj zlonamjernih poziva (0,4%).
Ravnateljstvo civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i Brodsko - posavska županija organiziraju
virtualnu donacijsku utrku za stradale u katastrofalnom potresu pod nazivom „112 za Petrinju“. Virtualna donacijska utrka je nastavak desetogodišnje tradicije obilježavanja Dana broja 112 rekreativnim trčanjem građana i pripadnika hitnih službi.
UTJECAJ POTRESA I COVID-19
Prikazane brojke poziva i događaja zabilježenih u sustavu 112 tijekom 2020. godine, u odnosu na protekle godine, jasno pokazuju da su izvanredne situacije uzrokovane potresima i pandemijom COVID-19 značajno utjecale na veliko povećanje aktivnosti u sustavu civilne zaštite i hitnih službi. Broj složenih događaja, koji su zabilježeni u sustavu 112 i koji se odnose na postupanja operativnih snaga civilne zaštite, bio je 3,7 puta veći nego u 2019. godini. Broj dojavljenih medicinskih događaja je narastao za 13 %, dok je broj sigurnosnih događaja (postupanja policije) porastao za 2.5 %, a vatrogasnih za 1,3 %. Pri tome je potrebno imati na umu da su hitne službe (policija, vatrogasci i HMS) primali pozive i direktno na svoje brojeve 192, 193 i 194.
Županijski centar 112 Zagreb na dan potresa 22. ožujka (s epicentrom u Zagrebu) zabilježio je preko 25.000 poziva, što je čak 18 puta više od dnevnog prosjeka, a na dan 29. prosinca 2020. godine (s epicentrom kod Petrinje) zabilježio je preko 8.000 poziva, što je gotovo 6 puta više od prosjeka, ali i kapaciteta sustava 112.
Zbog pojave COVID-19 i poduzetih mjera Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske radi suzbijanja širenja korona virusa u razdobljima od ožujka do kraja svibnja broj poziva zabilježen u Županijskom centru 112 Zagreb je narastao za više od 80 % u odnosu na prosjek u 2019. godini, a od listopada pa do kraja 2020. godine povećanje je iznosilo 27%.
Radi ublažavanja pritiska na broj 112 zbog COVID-19 na inicijativu Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske uveden je broj 113, kao besplatni broj za sve informacije povezane s koronavirusom. Broj 113 je aktiviran 18. ožujka 2020. godine, a zbog smirivanja stanja s COVID-19 krajem svibnja je stavljen u mirovanje. U navedenom razdoblju građani uputili 556.279 poziva. Broj 113 je ponovno aktiviran 1. rujna 2020. godine, kada je broj zaraženih koronavirusom ponovno počeo značajno rasti. Od tada pa do kraja 2020. godine građani su na broj 113 uputili 134.768 poziva.
Više informacija:
Stranica