Uoči BeSafeNet Olimpijade znanja 2022.

Prošlogodišnji pobjednici Olimpijade znanja „Labin team“ podižu svijest građana  o suočavanju s katastrofama

Olimpijada "Razvijanje znanja za suočavanje s katastrofama" za učenike srednjih škola u dobi od 11 do 16 godina, održat će se 18. veljače 2022. godine u sklopu BeSafeNet projekta. Prošle godine po prvi puta je na ovom natjecanju sudjelovala i Hrvatska s timom učenika Srednje škole Mate Blažine iz Labina koji je osvojio Srebrni certifikat za drugo mjesto. „Labin team“, kako su se nazvali, čine David Vorano, Karlo Strel i Petar Vorano, učenici labinske opće gimnazije. Podijelili su s nama iskustva s prošlogodišnje Olimpijade, korisna za sve koji će se ove godine odvažiti za sudjelovanje. Naravno, iskoristili smo priliku da im još jednom čestitamo na osvojenom Srebrnom certifikatu u konkurenciji 136 škola iz 12 država (Rumunjska, Bugarska, Albanija, Gruzija, Grčka, Malta, Slovačka, Cipar, Monaco, Rusija, San Marino i Hrvatska).

Natjecanje je online, na engleskom jeziku, a u 60 minuta treba točno odgovoriti na 50 pitanja koja se odnose na prirodne i tehnološke katastrofe. Na internetskim stranicama BeSafeNet projekta dostupan je vrlo obiman materijal za natjecanje i to na engleskom jeziku. Koliko ste se dugo pripremali i što je bio najveći izazov u pripremama?
- Pripreme su trajale, s manjim prekidima, oko mjesec- dva. Od sedam ili osam tema koje su na portalu bile navedene, imali smo 5, ali smo zbog toga što su, kao što ste rekli, vrlo opširne, morali podijeliti uloge, a kasnije smo, naravno, zajedno rješavali zadatke. Sam izazov bio je u tome što smo prva škola u Hrvatskoj koja se u to uključila - mi smo morali probiti led, a usporedo s pripremama za olimpijadu, morali smo se i pripremati za druga, predmetna natjecanja i projekte.

Olimpijada se sastoji od testa znanja s višestrukim odgovorima na pitanja o klizištima, pandemijama, vulkanskim erupcijama, radiološkim hitnim situacijama i cunamijima te od eseja s najviše 1000 riječi. Što je bilo najteže i zašto?
- Struktura natjecanja i gradivo koje je napisano u obliku Q&A nije nam predstavljalo veću poteškoću. Svaka je tema bila smisleno podijeljena. Definitivno je najteže bilo napisati esej „Potresi u Hrvatskoj za vrijeme pandemije“. Tu su veliku ulogu odigrali profesori koji su nam pomogli usmjeravajući nas na prikupljene materijale i savjetujući oko strukture eseja, a nije bilo jednostavno početi. Ipak, dobrom smo organizacijom i suradnjom napisali čak, čini mi se, najbolji esej među konkurencijom, što nam je dalo veliki vjetar u leđa.

Je li bilo dovoljno vremena?
- Za natjecanje smo saznali oko tri mjeseca prije održavanja, a s intenzivnijim pripremama smo započeli dva mjeseca kasnije. Zbog učinkovite raspodjele rada te odgovornosti i motivacije, sav teorijski dio smo obradili vrlo brzo te nam je ostalo dovoljno vremena i za ostale nastavne i izvannastavne projekte u koje smo bili uključeni u tom razdoblju. 

Kakva je bila uloga profesora u pripremi za natjecanje? 
- Profesori su nas upoznali s natjecanjem, savjetovali nas i pružali pomoć tijekom učenja i pisanja eseja jer  se s takvim oblikom grupnog natjecanja prije nismo susreli. Njihovo iskustvo i predanost bili su od značajne pomoći.

EUR-OPA Sporazum podržava ovo natjecanje kao način za bolje upoznavanje s temom upravljanja rizicima od katastrofa. Koriste li vam već sada u svakodnevnom životu znanja koja ste stekli pripremajući se za Olimpijadu? Jeste li razmišljali o izradi  plana kućanstva za slučaj katastrofe ili drugim aktivnostima koje mogu povećati sigurnost članova obitelji i zajednice?
- Smatramo da ćemo stečenim znanjem u budućnosti često pomagati sebi i drugima, uzevši u obzir činjenicu da su prirodne katastrofe poput poplava, požara i potresa (teme koje smo pripremali za natjecanje) česte na području Republike Hrvatske. S obiteljima smo se već informirali i uz podršku svih članova izradili planove i mjere koje ćemo koristiti u slučaju katastrofa ili nekih drugih prirodnih nepogoda. Također, radimo na informiranju zajednice, izradom videozapisa i anketa na koje odgovaraju građani Labinštine, ali i šire, i time pokušavamo podiči svjesnost zajednice o ovoj važnoj temi.  

Kako ste saznali za BeSafeNet Olimpijadu?
- Saznali smo za Olimpijadu od naših partnera u Erasmus+ KA229 projektu HELP ME!.  Neočekivani događaji i prirodne katastrofe događaju se gotovo svake godine, stvarajući zabrinjavajuće situacije. S tim u vezi, glavni cilj HELP ME! projekta bio je stvoriti sigurno okruženje u zajednici u kojoj živimo. Naglasak je na podizanju svijesti o toj temi među učenicima, roditeljima, zaposlenicima škole te lokalnoj zajednici općenito. Projekt se u našoj školi provodio 2020./2021 školske godine. Škole partneri bili su iz Italije, Rumunjske, Turske i Poljske. Voditelji tog projekta, naši profesori, ujedno su bili i mentori na Olimpijadi 2021. To su: prof. Laura Kokot, inače koordinatorica na projektu, prof Karla Golja Milevoj i prof. Nedeljko Mandić. 

Tri prvoplasirane ekipe i škole posebno se nagrađuju, dok svi ostali s više od 80 posto točnih odgovora dobivaju za sudjelovanje digitalni certifikat. Za drugo mjesto osvojili ste Srebrni certifikat uz koji idu i nagrade učenicima i školi… S obzirom na pandemiju nije bilo putovanja, ali ipak što vas je najviše razveselilo?
- Za nas je najveća nagrada znanje i iskustvo koje smo stekli, ali i drugo mjesto koje smo osvojili kao indikator našeg truda i predanosti koje smo uložili. Unatoč tome, najviše su nas razveselili nagradni paketi, koji su uključivali diplome i priznanja (Srebrni certifikat na Olimpijadi) te pametne satove, USB stikove te školski pribor. 
Da nije pandemije korona virusa bili bismo otputovali u sjedište Vijeća Europe u Strasbourg.  Umjesto toga je ceremonija proglašenja pobjednika i uručivanje nagrada održana putem video konferencije 27. svibnja 2021. godine gdje su, uz predstavnike organizatora, sudjelovale tri prvoplasirane ekipe.
Ne možemo izostaviti i medijski prostor na mnogim internetskim stranicama te novinama koji je bio posvećen našem uspjehu na Olimpijadi kako bi se ohrabrilo ostale vrijedne učenike diljem Hrvatske na sudjelovanje u ovom vrlo korisnom natjecanju. Uz sve te razloge, vrlo nas je obradovao i iznos od 1500 eura koji smo osvojili za našu školu. Sredstvima je nabavljena oprema kojom će se budućim generacijama učenika naše škole osigurati kvalitetnije i zanimljivije sudjelovanje u raznim nastavnim aktivnostima.

Što biste savjetovali svima koji će se ove godine prijaviti na natjecanje?
- Želimo svim polaznicima savjetovati da rade timski, međusobno si pomažu te da se za sve poteškoće savjetuju s mentorima. Savjetujemo i da se potrude napisati dobar esej, jer je nama maksimalnih 10 bodova za esej donijelo drugo mjesto. Naime, tri su ekipe bile izjednačene na testu znanja na drugom mjestu (samo jedan netočni odgovor). U tom se slučaju rangiranje radi na temelju bodova iz eseja, a maksimalni broj bodova za esej je 10. Iako je uvijek zadovoljstvo ostvariti dobar rezultat, cilj Olimpijade je naučiti pomagati sebi i drugima kada nam je najviše potrebno, stoga nemojte biti preopterećeni plasmanom, nego pokušajte što više naučiti. Želimo vam svima puno sreće i uspjeha u učenju i na natjecanju.

 
Priznanje profesorici Lauri Kokot
Profesorica Laura Kokot koja je učenicima bila mentor na Olimpijadi, prema ocjeni Ministarstva znanosti i obrazovanja je među 15 najuspješnijih djelatnika u Istri na području obrazovanja u školskoj godini 2020./2021. Od školske godine 2021./22. zaposlena je u Bruxellesu u École Européenne de Bruxelles IV, gdje prednost upisa imaju djeca zaposlenika u administraciji Europske unije. Tako će na ovogodišnjoj BeSafeNet Olimpijadi prof. Kokot biti mentorica učenicima École Européenne de Bruxelles IV. 
 
EUR-OPA Sporazum podupire BeSafeNet projekt 
Projekt BeSafeNet ima potporu Sporazuma o značajnim prijetnjama (engl. EUR-OPA Major Hazards Agreement) koji je 1987. godine osnovalo Vijeće Europe radi lakše suradnje europskih i mediteranskih zemalja. Sporazum okuplja 24 europske  države, među njima je i Hrvatska koja se priključila 2002. godine. Cilj je razviti suradnju u području velikih prirodnih i tehnoloških katastrofa. Područje nadležnosti obuhvaća smanjenje rizika od katastrofa, odnosno znanje, prevenciju, pripravnost, upravljanje rizicima i analizu nakon krize. Puni naziv EUR-OPA Sporazuma je „Suradbena skupina za sprečavanje, zaštitu i organiziranje pomoći u većim prirodnim i tehnološkim katastrofama“. 
 

Esej: http://www.ssmb.hr/libraries/0001/7818/Earthquakes_in_the_Croatia_in_the_year_of_pandemic.pdf

 
 


Stranica